Kampania Rafała Trzaskowskiego na Prezydenta RP 2025 – podsumowanie

Choć wynik końcowy to przegrana, zaledwie kilkaset tysięcy głosów dzieliło Trzaskowskiego od zwycięstwa. Jego strategia rozwoju społecznego, europejskiego i nowoczesnego krajobrazu politycznego pozostaje istotnym elementem debaty publicznej po wyborach.
Kampania Rafała Trzaskowskiego była silnie zorganizowana, z wyraźnym akcentem na wartości europejskie, demokratyczne i społecznie zaangażowane. Wygrana w I turze i minimalna porażka w II turze pokazują realny potencjał:
-
Lider miejski – bardzo mocna mobilizacja w aglomeracjach (np. Olsztyn, Warszawa)
-
Kosmopolityczny przekaz – trafiał do młodszych, otwartych wyborców
-
Lokalne akcje dodawały wiarygodności – spotkania na Warmii‑Mazurach przyniosły konkretne wyniki
-
Wyzwanie: dotarcie do wyborców centroprawych i wiejskich przy ograniczeniach czasowych kampanii
Kalendarium wizyt w regionie W-M:
-
30 kwietnia 2025, Olsztyn
spotkanie z mieszkańcami na Plaży Miejskiej w Olsztynie -
30 kwietnia 2025, Nowe Miasto Lubawskie
spotkania i prezentacja programu "Cała Polska naprzód" -
30 kwietnia Nidzica
"Piątka z Trzaskiem" - 12 maja Mikołajki, Szczytno, Pisz, Nidzica, Mrągowo
"Obywatele Naprzód" - 30 maja 2025 akcja parlamentarzystów
"Kobiety na Wybory" - 30 maja 2025 Elbląg, Ostróda
spotkania otwarte z Rafałem Trzaskowskim
Wyniki PKW – dane oficjalne
Według Państwowej Komisji Wyborczej (PKW), w drugiej turze:
-
Rafał Trzaskowski otrzymał 10 237 286 głosów, co stanowiło 49,11 % poparcia.
-
Karol Nawrocki zdobył 10 606 877 głosów (50,89 %), wygrywając wybory różnicą 369 591 głosów
-
Frekwencja ogólnopolska wyniosła 71,63 %, natomiast w woj. warmińsko‑mazurskim – spośród 1 035 396 uprawnionych zagłosowało 64,71 %
-
W regionie Rafał Trzaskowski uzyskał 51,7 % poparcia, wygrywając nieznacznie w II turze
Podsumowanie
Choć Rafał Trzaskowski przegrał wybory, kampanię można ocenić jako dynamiczną, dobrze prowadzoną i silnie zakorzenioną w miejskim, proeuropejskim elektoracie. Wynik – zaledwie nieznaczna różnica głosów – świadczy o dużej sile jego przekazu. Sukces w regionie warmińsko‑mazurskim (51,7 %) oraz poparcie w miastach potwierdziły, że strategia „Polska nowoczesna” trafiała do realnych grup wyborców. Jego kampania zostanie zapamiętana jako przykład skutecznego prowadzenia nowoczesnej, zorganizowanej kampanii prezydenckiej.